WordPress-verkkosivut: Usein kysytyt kysymykset koottuna oppaaseen

WordPress-verkkosivut: maailman suosituin julkaisujärjestelmä

WordPress on maailman suosituin julkaisujärjestelmä, joka toimii pohjana yli 35 prosentille kaikista maailman verkkosivuista. Myös me rakennamme pääosin pelkkiä WordPress-verkkosivuja, sillä WordPress on mielestämme kaikista toimivin julkaisujärjestelmä, jolla on useita etuja. WordPress-verkkosivut ovat käyttäjäystävällisiä, mahdollistavat monenlaisten verkkosivujen rakentamisen, näkyvät Googlessa, toimivat mobiilissa ja sisältävät sisäänrakennetun blogin.

Taasko tylsää jargoniaa?

Tämän artikkelin tarkoitus on tarjota laaja katsaus siihen, millaisia WordPress-verkkosivuja meidän yrityksemme rakentaa. Seuraavien osioiden aikana vastataan esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:

  • Millaiset ovat hyvät WordPress-verkkosivut?
  • Kuinka paljon WordPress-verkkosivut maksavat?
  • Miten WordPress-verkkosivut saadaan näkyviin Googlessa?
  • Mikä on WordPress-teema ja miksi siihen kannattaa kiinnittää huomiota?
  • Millaisia lisäosia WordPress-verkkosivuille on mahdollista lisätä?

Jos et halua lukea pitkää artikkelia, vaan haluat vain ammattilaisen avuksesi WordPress-verkkosivujen rakentamiseen, voit suoraan klikata tästä tekemään tarjouspyyntöä tai ottaa yhteyttä sähköpostitse (matias@potsi.fi) tai puhelimitse +358 45 263 6712.

WordPress-verkkosivuille mahtuu monenlaisia ominaisuuksia ja jos haluat tietää, mitä yleisimmät ominaisuudet ovat, voit katsoa esimerkiksi meidän katalogiamme verkkosivupalveluista.

Sisällysluettelo

  1. Millaiset ovat hyvät WordPress-verkkosivut?
  2. Kuinka paljon WordPress-verkkosivut maksavat?
  3. Hakukoneoptimointi: Miten sivut saadaan näkyviin Googlessa?
  4. WordPress-verkkosivujen teema: Mikä se on ja miksi sillä on merkitystä?
  5. WordPress-verkkosivujen lisäosavalikoima
  6. Miten WordPress-verkkosivujen rakentaminen etenee? (esimerkki meidän toimintatavoista)

Hyvät WordPress-verkkosivut

Ennen kuin aletaan puhua spesifimmin WordPressistä, on hyvä keskittyä siihen, mitä ominaisuuksia hyvällä verkkosivustolla oikeastaan on? Yleensä järkevintä on lähteä liikkeelle perusteista ja kaksi tärkeintä kriteeriä jokaiselle verkkosivulle ovat seuraavat:

  • Verkkosivut tavoittavat oikean kohderyhmän.
  • Verkkosivut palvelevat oikeaa käyttötarkoitusta

Näiden kahden kriteerien täyttyessä voit olla tyytyväinen verkkosivujesi onnistumiseen, sillä näiden kahden kriteerin täyttyessä on todennäköistä, että myös myyntisi kasvaa.

Tarkemmat kriteerit hyville verkkosivuille

Oikeastaan jokaisen aloittelevankin web designerin tulisi ymmärtää, että verkkosivujen tulee täyttää nuo kaksi edellämainittua kriteeriä. Todellinen kysymys onkin: miten? Kohderyhmän tavoittamiseksi syntyykin läjä uusia ja tarkempia kriteereitä:

  • Verkkosivuilla on relevanttia ja selkeää sisältöä.
  • Verkkosivut löytyvät Googlen etusivuilta.
  • Verkkosivut toimivat myös mobiililaitteilla ja ovat responsiiviset.
  • Verkkosivut latautuvat nopeasti.

Jokaisella verkkosivulla on yleensä jokin tavoite eikä niitä rakenneta vain huvin vuoksi. Verkkosivut palvelevat käyttötarkoitustaan silloin, kun verkkosivuilla kävijät ottavat yritykseesi yhteyttä, tekevät tilauksia verkkokaupassassi tai varaavat pöytiä ravintolastasi. Toisin sanoen:

  • Käyttäjät suorittavat verkkosivuilla haluamasi toimenpiteen

Lopuksi kriteeristölistaan lienee hyvä lisätä tietoturvakriteeri sekä lainsäädännön, erityisesti EU:n GDPR-säädösten, noudattaminen. Näin saadaan lopullinen lista hyvän verkkosivun kriteereille:

  • Kriteeri 1: Verkkosivut tavoittavat oikean kohderyhmän
    • Verkkosivuilla on relevanttia ja selkeää sisältöä.
    • Verkkosivut löytyvät Googlen etusivuilta.
    • Verkkosivut toimivat myös mobiililaitteilla ja ovat responsiiviset.
    • Verkkosivut latautuvat nopeasti.
  • Kriteeri 2: Verkkosivut palvelevat oikeaa käyttötarkoitusta.
    • Käyttäjät suorittavat verkkosivuilla haluamasi toimenpiteen.
  • Muut kriteerit: Tietoturva ja GDPR
    • Verkkosivuilla on jokin tietoturvalisäosa tai muu suojaus.
    • Verkkosivuilla on EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen pohjalta informaatio siitä, miten käyttäjien henkilötietoja käsitellään. Lisätietoja tietosuoja-asetuksesta löytää tietosuojavaltuutetun toimistosta.

Kuinka paljon WordPress-verkkosivut maksavat?

WordPress-verkkosivujen hintaa kysellään jatkuvasti ja todellisuudessa yksiselitteistä vastausta kysymykseen ei ole. Hinta vaihtelee suuresti sen mukaan, mitä kaikkea verkkosivuille haluat, joten kaikista varmin tapa tietää projektisi hinta-arvio on tehdä tarjouspyyntö. Erilaisten hintojen ymmärtämiseksi käsittelemme tässä neljä erilaista tapaa rakentaa WordPress-verkkosivut ja sitä kuinka paljon ne maksavat:

  1. Verkkosivujen tekeminen yksin
  2. Verkkosivujen teettäminen freelancerilla
  3. Verkkosivujen teettäminen mainostoimistolla
  4. WordPress-verkkosivut Potsin ammattilaisilta (tietysti se meidän suosittelema vaihtoehto)

WordPress-verkkosivujen tekeminen itse

WordPress on siitä hieno julkaisujärjestelmä, että kenellä vain on ainakin mahdollisuus yrittää rakentaa verkkosivut sen avulla. Aloittelijan oppaan sivujen rakentamiseen löydät esimerkiksi täältä. Myös meiltä on tulossa oma oppaamme WordPress-verkkosivujen rakentamiseen, mutta se on yhä tekeillä.

Maksutta WordPress-verkkosivut eivät synny yksinkään, vaan useimmiten tarvitset vähintäänkin jonkun työkalun verkkosivujen rakentamiseen. Tässä käytetään esimerkkinä Diviä, jonka elinikäinen lisenssi maksaa 249 dollaria. Jos tuttusi on töissä mainostoimistossa saatat toki saada lisenssin ilmaiseksi, mutta tämä lienee harvinaisempaa. Lisätietoja Divi-teemasta ja sen hyödyistä että haitoista löydät toisesta blogipostauksestamme.

Suurimmat kustannukset WordPress-verkkosivuja rakentaessa muodostuvat omista työtunneistasi sekä lähes varmasti niistä mokista mitä teet. Aloittelijoiden tekemät sivut eivät useimmiten näy Googlessa, toimi mobiilissa ja myös tietoturvassa saattaa olla aukkoja. Sen lisäksi päädyt käyttämään yksinkertaisiinkin WordPress-verkkosivuihin useamman viikon omaa työaikaasi uusia asioita opetellessa. Emme suosittelekaan tätä vaihtoehtoa kenellekään muulle kuin aiheesta aidosti kiinnostuneille, jotka ovat valmiita käyttämään runsaasti omaa aikaansa uuden opetteluun ja ehkä maksamaan myös jostain koulutuksista.

Lopullinen kustannusarvio: 200-300€ työkaluihin + ainakin 2-3 viikkoa työaikaa mahdollisesti huonoon lopputulokseen

Freelancerin tekemät WordPress-verkkosivut

Ammattilaista palkatessa huokeampi vaihtoehto on usein palkata toiminimiyrittäjä tai freelancer tekemään WordPress-verkkosivut puolestasi. Kaikista eniten hintaan vaikuttaa tietysti tällöin se, kuinka paljon kyseinen yrittäjä tai freelancer työtunneistaan veloittaa. Tuntihinnoittelussa on suurta hajontaa alkaen 25 eurosta aina 100 euroon asti. Työn määrään taas vaikuttaa se, kuinka paljon sivuillasi on sisältöä ja millaisia ominaisuuksia sivullesi haluat.

Myös freelancereiden välillä on suuria eroja, joten on ymmärrettävää, että hinnat vaihtelevat. Kallis hinta ei kuitenkaan tarkoita tällä markkinalla automaattisesti korkeatasoista laatua, joten kaikenlaiseen venkoiluun kannattaa varautua. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että pienikokoisesta verkkosivusta kannattaa maksaa jotain 500 ja 2000 euron väliltä. Laajemmat ja kustomoidummat sivut sekä verkkokaupat taas voivat maksaa useita tuhansia.

Lopullinen kustannusarvio: Mitä vain muutamasta sadasta useampaan kymppitonniin

WordPress-verkkosivut mainostoimistolta

WordPress-verkkosivujen tilaaminen mainostoimistolta on lähes poikkeuksetta kaikista kallein ratkaisu. Mainostoimistolta tilattuna WordPress-verkkosivut maksavat useimmiten kymmenestä tuhannesta eurosta ylöspäin ja työtunnin hinta nousee noin 100 euron paikkeille. Mainostoimistojen tuottama lopputulos on useimmiten laadukas, mutta hinta-laatusuhdetta voi olla vaikeampi arvioida.

Lopullinen kustannusarvio: Kymppitonnista ylöspäin

WordPress-verkkosivut Potsilta

Meiltä tilatessa WordPress-verkkosivujen hintaluokat menevät aika lailla näin:

  • 300€-1000€ Suppeammat kokonaisuudet, one-pagerit ja monet pk-yritysten sivut
  • 1000€-2500€ Keskikokoiset verkkosivut tai pienemmät verkkokaupat
  • 2500€-4000€ Keskikokoiset verkkokaupat ja laajemmat verkkosivut
  • yli 4000€ Laajat verkkokaupat, monipuolisia lisäosia vaativat verkkosivut

Potsi työllistää yhden yrittäjän ja neljä freelanceria satunnaisesti. Emme voi sanoa olevamme koulutettuja maistereita, vaan olemme kaikki kokemuksen kautta oppineita ammattilaisia. Korkeakoulutuksen puutteen ansiosta meillä työtuntien hinnat eivät nouse pilviin, vaan saat laadukasta palvelua huokeaan hintaan.

Tämäkään hintaluokitus ei ole aivan yksiselitteinen, sillä esimerkiksi joidenkin WooCommerce-verkkokauppojen tekeminen, joissa on yli 100 tuotetta, rakentaminen voi olla helppoa ja nopeaa, jos tuotteet ovat todella samankaltaisia. Monille firmoille sopii myös yleensä pienempikokoiset WordPress-verkkosivut kuin mitä suunnitelmissa on ehkä ollut. Paras tapa on siis pyytää hinta-arviota tekemällä tarjouspyyntö WordPress-verkkosivuista.

WordPress-verkkosivuihin investoiminen on useimmiten kaikille firmoille taloudellisesti kannattavaa ja verkkosivut tuovat hintansa takaisin kasvaneena myyntinä. Tämä lienee syy sille, miksi mainostoimistot kykenevät myymään WordpPess-verkkosivuja jopa useilla kymmenillä tuhansilla euroilla. Laadukkaat verkkosivut on kuitenkin mahdollista saada halvemmallakin.


Hakukoneoptimointi: WordPress-verkkosivut näkyviin ensimmäisenä Googlessa

Millaiset sivut näkyvät ensimmäisenä Googlessa?

Kaikki haluavat verkkosivunsa näkyviin ensimmäisenä Googlessa. Tavoitteen toteutuminen riippuu eritoten siitä, millä hakusanalla Googlen etusivulle halutaan päästä. Niin sanotulla ”keyword competitionilla” tarkoitetaan sitä, kuinka vaikeaa tietyllä hakusanalla on päästä hakukoneiden etusivulle.

Jos firmasi nimi on esimerkiksi ”Talonrakennus OY” on todennäköistä, että kilpailu hakusanalla ”talonrakennus” on suhteellisen kovaa ja verkkosivusi näkyviin saanti vaatii aggressiivista hakukoneoptimointia sekä mahdollisesti maksullisia Google-mainoksia. Jos firmasi nimi sen sijaan on esimerkiksi ”potsi”, joka sekoitetaan useimmiten märehtijöiden etumahaan tai kirjeitä kuljettavaan yritykseen, on todennäköisempää, että hakukoneoptimoinniksi riittää kevyempi toteutus.

Myös kovasti kilpailluilla hakusanoilla on todella mahdollista päästä Googlen etusivulle. Google mittaa hakukonenäkyvyyttä useamman kriteerin perusteella, joista ehkä kaikista tärkein on se, löytävätkö sivuillesi hakeutuvat henkilöt etsimänsä. Tätä Google mittaa esimerkiksi sen perusteella kuinka pitkään käyttäjät viettävät aikaa sivuillasi ja millaisia toimintoja he sivuillasi suorittavat. Muita kriteerejä ovat esimerkiksi sivujen latausnopeus, liikenteen määrä ja tietysti itse sisältö.

Me autamme yritystäsi näkymään Googlen etusivulla haluamillasi avainsanoilla. Varmistamme sivuille nopean latauksen, tuotamme vain hakukoneoptimoitua sisältöä ja avustamme myös sinua hakukoneoptimoidun sisällön tuottamisessa. Hakukoneoptimointi on laaja aihe, josta kirjoitimme myös erillisen artikkelin.

Yoastin avulla tuotat itse hakukoneoptimoitua sisältöä

On selvää, että ammattilaiset osaavat lisätä sivuille hakukoneoptimoitua sisältöä. Mutta mitä tapahtuu, kun sivujen rakentaminen on valmista ja freelancer tai mainostoimisto lopettaa töiden tekemisen? Olisi tärkeää, että verkkosivuille saadaan liikennettä ja sopivaa sisältöä.

Meillä ongelma on ratkaistu asentamalla Yoast SEO-lisäosa verkkosivuille. Lisäosa antaa käyttäjälle ohjeita esimerkiksi artikkeleiden luettavuuden ja hakukonenäkyvyyden parantamiseksi. Yoastin avulla voit siis itse tuottaa hakukoneoptimoitua sisältöä-

Ilman analytiikkatyökaluja et voi kehittää hakukonenäkyvyyttäsi

WordPress-verkkosivujen suosion seuraamiseen tarvitaan työkaluja, jotta hakukoneoptimointi on ylipäänsä mahdollista. Analytiikkatyökalut seuraavat verkkosivuilla tapahtuvaa liikennettä ja hakusanoja. Esittelemme tässä lyhyesti kaksi meidän käyttämäämme lisäosaa.

Google Analytics -työkalu on perustarvike lähes jokaisessa verkkosivussa. Google Analytics on Google-tiliisi liitettävä seurantatyökalu, jonka avulla kykenet seuraamaan sivustollasi tapahtuvaa liikennettä ja kävijöiden määrää. Suosittelemme sen lisäämistä jokaiseen verkkosivupakettiin.

Toinen tärkeä analytiikkatyökalu on Google Search Console. Search Console on yhtä lailla Google-tiliisi liitettävä työkalu, mutta sen avulla ei seurata liikennettä, vaan sivustosi hakukonenäkyvyyttä. Työkalun avulla näet siis, millaisilla hakusanoilla sivuillesi päädytään ja missä hauissa sivusi on noussut näkyviin. Erityisesti hakukoneoptimoinnin kannalta kyseessä on elintärkeä työkalu.


WordPress-teema ja sen merkitys

WordPress-verkkosivuissa teema muodostaa pohjan verkkosivujen ulkonäölle. WordPress-teema määrittelee myös paljon sitä, mitä kaikkia ominaisuuksia sivustollesi voidaan rakentaa. Teemalla on myös vaikutusta mm. sivujen toiminnallisuuteen, yhteensopiviin lisäosiin, hakukoneoptimointiin… Oikeastaan melkein kaikkeen mitä sivuilla tapahtuu.

WordPress-teemoja löytyy useita tuhansia ja ne voi jaotella karkeasti kahdenlaisiin teemoihin: ilmaisiin ja maksullisiin premium-teemoihin. Divi-teema on maksullinen premium-teema. Käytännössä ammattimaiset verkkosivut vaativat maksullisen premium-teeman pohjalle ellei teemaa sitten koodaa itse alusta asti. Ilmaisissa teemoissa kustomointimahdollisuuksia on hyvin rajallisesti.

Kaikissa WordPress-teemoissa muokkausvaraa ei ole oikeastaan ollenkaan, vaan ne on rakennettu spesifiä käyttötarkoitusta varten ja niiden muokkaaminen on hankalaa. Laadukkaissa premium-teemoissa kuten Divissä taas on yleensä sisäänrakennettu muokkain, jolla saa aikaan ainutlaatuisia verkkosivuja.

Ilmaiset WordPress-teemat

Asennettuasi WordPressin verkkosivuille, pääset helposti käsiksi ilmaisiin teemoihin ohjausnäkymän “teemat”-osiosta. Myös ilmaisista teemoista löytyy ihan hienoja ulkoasuja ja osan jopa jollain tasolla hakukoneystävällisiä sekä toimivat mobiilissa. Jos päädyt valitsemaan ilmaista teemaa, kannattaa valita sellainen teema, jolla on paljon latauksia jo valmiiksi, sillä suuri käyttäjämäärä viestii laadusta ja teemoja, joilla on suuri käyttäjämäärä myös päivitetään useammin. Ilmaiset teemat soveltuvat oikeastaan vain aloittelevalle bloggaajalle, ammattimaiset verkkosivut vaativat melkein aina premium-teeman.

Maksulliset premium-teemat

Kaikista paras valinta verkkosivuille on useimmiten ostaa joku suosittu ja maksullinen premium-teema. Tällainen teema on esimerkiksi Divi-teema, jota myös me hyödynnämme kaikissa sivuissamme. Artikkelimme Divi-teeman hyödyistä ja haitoista voit lukea tästä linkistä.

Divin lisäksi toinen erinomainen teema on GeneratePress, jota käytetään myös tämän sivun pohjalla. GeneratePress on yksi nopeimpia WordPress-teemoja kevyen rakenteensa vuoksi ja sen päälle saa rakennettua css-koodilla ja Gutenberg-editorilla tai Elementorilla erinomaiset sekä suorituskykyiset verkkosivut.

Edellä mainittujen lisäksi on olemassa pitkä liuta muitakin premium-teemoja kuten Newspaper, Uncode ja TheGem. Teeman valinnassa kannattaa olla tarkkana ja noudattaa jonkun ammattilaisen ohjeita ennen kuin päädyt ostamaan läjän toimimatonta roskaa.


Yli 50 000 lisäosaa WordPress-verkkosivuille

WordPressiin on olemassa useita lisäosia eli plugineita. Ne tuovat sivuillesi jonkun lisätoiminnon, helpottavat sivujen muokattavuutta, parantavat hakukonenäkyvyyttä, nopeuttavat sivujen latausta cachingin avulla… Lisäosia on lukematon määrä ja niitä syntyy lisää sitä mukaa, kun uusia ideoita keksitään.

Virallisessa WordPress-lisäosasäiliössä on jo pelkästään yli 50 000 lisäosaa, joten on takuuvarmaa, että löydät verkkosivuillesi sopivan lisäosan. Osa lisäosista on ilmaisia ja osa maksullisia niin kuin myös teemoistakin. Lisäosia ei kannata asentaa määräänsä enempää yhdelle verkkosivulle, sillä liian suuri määrä lisäosia hidastaa helposti sivustoa. Alta löydät meidän useimmiten käyttämät lisäosat ja niiden käyttötarkoituksen.

  • Jetpack (tietoturva ja spämmin esto)
  • W3 Total Cache (latausnopeuden optimointi ja caching) tai Autoptimize
  • WooCommerce (verkkokaupat)
  • YOAST SEO (hakukoneoptimointi)
  • Bloom (uutiskirjeet)
  • Monarch (sosiaalinen media)
  • Site Kit by Google (Google Analytics ja Google Search Console)
  • Divi Accessibility (saavutettavuusanalyysi ja WCAG-kriteerit)
  • WP multilingual (monikieliset verkkosivut)
  • WooCommerce Dropshipping (verkkokaupat)

Näin verkkosivujen rakentaminen etenee

Hinnan lisäksi monia kiinnostaa se, miten verkkosivujen rakentaminen etenee yhteistyössä asiakkaan ja verkkosivujen rakentajan kanssa. Alla esitellään sitä, kuinka verkkosivujen rakentaminen meillä toteutetaan.

Kustomoitu toiveidesi mukaan

Kaksi kriteeriä nousevat ylitse muiden verkkosivuja rakentaessa: kohderyhmän tavoittaminen ja käyttötarkoitus. Asiakas tietää yleensä itse parhaiten oman kohderyhmänsä ja syyn sille, miksi verkkosivuja rakennetaan. Näihin asioihin keskitytään etäpalaverissa, joka starttaa meillä aina kaikkien verkkosivujen rakentamisen. Samassa palaverissa selvitetään kaikki asiakkaan toiveet verkkosivuille.

Ehdota muokkauksia sivuille kommentointikierroksella

Vaikka starttipalaverissa käytäisiin WordPress-verkkosivujen rakenne läpi todella tarkasti, silti valmiin graafisen teoksen kommentointi on aina eri asia kuin pelkkä prosessin suunnittelu. Varaammekin jokaiseen verkkosivupakettiin kommentointikierroksen asiakkaalle eli rakennamme verkkosivuista ensin testidemon, jota asiakas pääsee kommentoimaan. Kommentointikierroksen jälkeen toteutamme asiakkaan muokkausehdotukset sivuille, joten saat taatusti haluamasi kaltaiset verkkosivut.

Opastus WordPress-verkkosivujen käyttöön

Kommentointikierroksen jälkeen opastamme sinua käyttämään verkkosivuja, julkaisemaan artikkeleita sekä tekemään yksinkertaisia muutoksia omille sivuillesi. Lisäämme verkkosivuille useimmiten YOAST SEO-lisäosan, jonka avulla pystyt myös itse tuottamaan hakukoneoptimoitua sisältöä verkkosivuillesi.

Sujuvaa sisäistä viestintää

Teemme kaiken työmme etätoimistosta käsin, joten projektin alkuun sovitaan asiakkaan kanssa aina sopivat yhteydenpitokanavat. Suosimme viestimisessä yksinkertaisesti sähköpostia ja Whatsappia. Olemme koko ajan helposti tavoitettavissa ja chatissa voit laittaa projektistasi vastaavalle freelancerille kaikki pienetkin kehitysideat kätevästi.


Tilaa WordPress-verkkosivut nyt

Voit tilata meiltä WordPress-verkkosivut tekemällä tarjouspyynnön tai ottamalla yhteyttä matias@potsi.fi tai +358 45 263 6712.

6 kommenttia artikkeliin ”WordPress-verkkosivut: Usein kysytyt kysymykset koottuna oppaaseen”

Jätä kommentti