Hakukoneoptimointi: 63 keinoa hakukonenäkyvyyden kehittämiseen

Hakukoneoptimointi tarkoittaa toimia, joilla pyritään saamaan verkkosivu näkymään ensimmäisenä Googlessa. Tässä oppaassa syvennytään hakukoneoptimointiin 63 käytännön keinon kautta, joiden avulla voit parantaa verkkosivujesi hakukonenäkyvyyttä.

Keinot on jaoteltu teemoittain, mutta minkäänlaista tärkeysjärjestystä keinojen välillä ei ole. Listaus perustuu Googlen algoritmin, tilastojen ja suositusten tutkimiseen sekä tunnettujen hakukoneosaajien tarjoamiin tietoihin. Tutkimisen sekä oman kokemukseni pohjalta olen tiivistänyt checklist-tyylisen ohjekirjan, jonka avulla voit aidosti kehittää verkkosivujasi ja ajaa enemmän liikennettä sivuillesi sekä tietysti kasvattaa myyntiäsi.

Oppaassa käytetään termiä ”hakusana” (englanniksi ”keyword”), joka tarkoittaa tässä kontekstissa sanaa tai sanoja, joilla sivuasi haetaan Googlesta. Termi ”hakusana” voi siis tarkoittaa myös useamman sanan yhdistelmää.

Jos tarvitset ammattilaisen apua hakukoneoptimointiin, voit laittaa viestiä osoitteeseen matias@u61560.www3.webdomain.fi tai tehdä tarjouspyynnön.

Sisällysluettelo

  • Millaiset sivut näkyvät Googlessa?
  • Hyviä työkaluja hakukonenäkyvyyden kehittämiseen
  • Yleiset ohjeet (13 ohjetta)
  • Sisällön tuottaminen (24 ohjetta)
  • Linkit (12 ohjetta)
  • Kuvat ja videot (4 ohjetta)
  • Sivuston luotettavuus ja auktoriteetti (10 ohjetta)

Millaiset sivut näkyvät Googlessa?

Kaikki haluavat verkkosivunsa näkyviin ensimmäisenä Googlessa. Tavoitteen toteutuminen riippuu eritoten siitä, millä hakusanalla Googlen etusivulle halutaan päästä. Niin sanotulla ”keyword competitionilla” tarkoitetaan sitä, kuinka vaikeaa tietyllä hakusanalla on päästä hakukoneiden etusivulle.

Jos firmasi nimi on esimerkiksi ”Talonrakennus OY” on todennäköistä, että kilpailu hakusanalla ”talonrakennus” on suhteellisen kovaa ja verkkosivusi näkyviin saanti vaatii aggressiivista hakukoneoptimointia sekä mahdollisesti maksullisia Google-mainoksia. Jos firmasi nimi sen sijaan on esimerkiksi ”potsi”, joka sekoitetaan useimmiten märehtijöiden etumahaan tai kirjeitä kuljettavaan yritykseen, on todennäköisempää, että hakukoneoptimoinniksi riittää kevyempi toteutus.

Myös kovasti kilpailluilla hakusanoilla on todella mahdollista päästä Googlen etusivulle. Google mittaa hakukonenäkyvyyttä useamman kriteerin perusteella, joista ehkä kaikista tärkein on se, löytävätkö sivuillesi hakeutuvat henkilöt etsimänsä. Tätä Google mittaa esimerkiksi sen perusteella kuinka pitkään käyttäjät viettävät aikaa sivuillasi ja millaisia toimintoja he sivuillasi suorittavat. Muita kriteerejä ovat esimerkiksi sivujen latausnopeus, liikenteen määrä ja tietysti itse sisältö.

Hakukoneoptimointi: Työkaluja

Hakukoneoptimoinnin toteuttamiseen kannattaa käyttää monenlaisia työkaluja. Tässä listassa on joitain ilmaisia ja maksullisia työkaluja, joita suosittelen.

  • Google Search Console: hakukonenäkyvyyden mittaaminen
  • Google Analytics: kävijämäärän mittaaminen
  • YOAST: xml-sitemapin tekeminen ja optimoidun sisällön tuotto
  • Sitechecker: Google rankingien tarkastaminen
  • Semrush: kokonaiskuvan analysointi

Yleisiä ohjeita hakukoneoptimointiin

  1. Tarjoa sisältöä, joka täyttää vierailijoidesi hakutarpeen. (Googlen tavoite on yksinkertaisesti tarjota ensimmäisenä sivuja, jotka tarjoavat vastauksen tehtyyn Google-hakuun)
  2. Pienennä vierailijoiden määrää, jotka klikkaavat sivuillesi, mutta poistuvat heti. (Bounce rate) ja yritä pitää lukijasi sivuilla mahdollisimman pitkään
  3. Kohdista verkkosivujesi sisältö omalle kohderyhmällesi, älä koskaan pyri tavoittamaan kaikkia ihmisiä
  4. Luo ainutlaatuista ja uniikkia sisältöä
  5. Älä tee pelkkiä staattisia verkkosivuja, vaan käytä aikaa myös blogin kirjoittamiseen
  6. Lajittele blogipostauksesi loogisesti (esimerkiksi eri kategorioihin)
  7. Lataa lisäosa, joka tekee XML-sitemapin sivullesi (esimerkiksi YOAST)
  8. Ota käyttöön sosiaalisen median jakamismahdollisuudet
  9. Tee aina niin sanottu keyword research ja jonkunlainen hakukoneoptimointi
  10. Valitse sopiva hakusana. Älä valitse esimerkiksi sanaa ”verkkosivut”, joka on kovasti kilpailtu sana. Joku tarkempi määritelmä voi toimia paremmin, esimerkiksi ”WordPress-verkkosivut Tampere”.
  11. Käytä orgaanisen näkyvyyden ohella jonkun verran rahaa Google-mainontaan. Se on ennen pitkää kannattavaa, varsinkin jos panostat aidosti paljon aikaa sivun kehittämiseen.
  12. Varmista, että sivusi latautuvat alle kolmessa, mieluiten alle kahdessa sekunnissa. Lue lisää täältä.
  13. Käytä caching-lisäosaa ja gzip-kompressiota

Hakukoneoptimointi: Sisällön tuottaminen

  1. Päivitä sivuasi säännöllisesti ja kirjoita paljon sisältöä.
  2. Kirjoita vähintään 300 sanan blogipostauksia/artikkeleita. Ihanteellisena mittana pidetään 2000 sanan artikkeleita.
  3. Vaikka kirjoittaisit pitkiä artikkeleita, huomioi toisaalta, että niiden luettavuus vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen. Mikä tahansa tylsä 2000 sanan litania ei siis hakukonenäkyvyyden kanssa auta.
  4. Kirjoita kieliopillisesti virheetöntä tekstiä
  5. Älä kirjoita turhan pitkiä kappaleita ja tee kaikesta ymmärrettävää.
  6. Käytä sopivaa fonttikokoa, jotta teksti on luettavaa (usein 16px tai ylipäänsä jokin koko välillä 14-18px)
  7. Pyri saamaan aikaan keskustelua kommenttikentässä.
  8. Blokkaa tai poista feikkikäyttäjien tekemät kommentit.
  9. Otsikoi sivusi tai artikkelisi niin, että haluttu hakusana on otsikon alussa tai vähintään osana otsikkoa
  10. Pidä otsikon pituus noin 50-60 merkissä.
  11. Varmista, että otsikkosi on h1-tason otsikko, eikä sivulla ole enempää kuin yksi h1-tason otsikko.
  12. Kirjoita kiinnostavia otsikoita, jotka kuitenkin kuvaavat hyvin otsikoiden osoittamaa sisältöä
  13. Käytä väliotsikoita ja signaloi niiden merkittävyys tägeillä (h2-h6). Esimerkiksi merkittävä väliotsikko on h2-tason otsikko, kun taas pienemmän kappaleen otsikko voi olla vaikkapa h4-tason otsikko.
  14. Sisällytä hakusanoja ja hakusanasi synonyymeja väliotsikoihin.
  15. Käytä hakusanaa tekstisi ensimmäisessä kappaleessa, jos mahdollista jo ensimmäisessä lauseessa.
  16. Sisällytä hakusanasi tekstiisi useita kertoja, mutta älä kuitenkaan optimoi liikaa. (ns. ”keyword stuffing” saattaa näyttää Googlelle hakutulosten manipuloinnilta)
  17. Käytä hakusanasi lisäksi synonyymeja tai muita aiheeseen yhdistettäviä termejä (ns. LSI-avainsanat)
  18. Päivitä vanhoja artikkeleitasi uusilla lisätiedoilla
  19. Tee listoja ja ”usein kysyttyjä kysymyksiä” -osioita
  20. Koita saada sivusi vierailijat tekemään toimintoja verkkosivuillasi (esimerkiksi tilaamaan uutiskirjeen tai tekemään ostoksia)
  21. Vaikka piiloittaisit joitain osioita sivustasi mobiilissa, pidä huolta, että kaikista tärkeimmät osiot näkyvät kaikilla laitteilla
  22. Kirjoita metakuvauksia ja sisällytä hakusanasi kuvaukseen.
  23. Älä kirjoita yli 160 merkin metakuvauksia
  24. Älä luo samalle hakusanalle kahta sivua, vaan yhdistä ne mieluummin, sillä muuten sivusi kilpailevat keskenään hakukonetilasta. Jos jostain syystä teet kaksi samankaltaista sivua, käytä tägiä ”rel=canonical”

Hakukoneoptimointi: Linkit

  1. Sisällytä tekstiisi linkkejä oman sivustosi muihin osioihin, jotka antavat lisää tietoa kirjoittamastasi aiheesta.
  2. Linkitä rajatusti muiden sivujen hyviin artikkeleihin ja linkitä vain luotettaviin lähteisiin.  
  3. Käytä nofollow-määritettä osassa ulkoisista linkeistä
  4. Kun käytät hakusanaa tekstissä, älä lisää kyseiseen hakusanaan hyperlinkkiä
  5. Käytä 301 uudelleenohjausta (301 redirect)
  6. Älä käytä liikaa affiliate-linkkejä
  7. Korjaa rikkinäiset linkit
  8. Kustomoi 404-sivusi (error-sivu)
  9. Sisällytä hakusana sivusi URL-osoitteeseen
  10. WordPressissä valitse URL-muodoksesi ”artikkelin nimi”, jolloin URL muodostuu muotoon esimerkki.fi/artikkelin-nimi. (Paljon huonompi vaihtoehto on vaikkapa esimerkki.fi/?=p219)
  11. Pidä huoli, että URL-osoitteesta käy ilmi sivusi tai artikkelisi tarkoitus.
  12. Varmista, ettei URL-osoitteesta tule yli 90 merkin pituista.

Hakukoneoptimointi: Kuvat ja videot

  1. Hyödynnä kuvia, infograafeja ja videoita verkkosivuillasi.
  2. Käytä vaihtoehtoisia kuvauksia (alt-teksti) kaikissa valokuvissa ja sisällytä myös niihin hakusanasi tai sen synonyymejä
  3. Sisällytä hakusana valokuvien tiedostonimeen
  4. Kompressoi kaikki kuvat

Hakukoneoptimointi: Sivuston luotettavuus ja auktoriteetti

  1. Sisällytä yhteystietosi sivuille
  2. Käytä hyvää hostausta, jottei sivusi kaadu usein 
  3. Kirjoita tietoturvaseloste
  4. Älä perusta jatkuvasti uusia domaineja, vaan keskity kehittämään vanhaa. Domainin ikä on yksi, jokseenkin pieni tekijä, Googlen algoritmissä
  5. Kehity alasi asiantuntijaksi
  6. Vastaa kysymyksiin eri keskustelufoorumeilla ja linkitä sivusi kysymysten vastauksiin.
  7. Yritä saada muita ihmisiä linkittämään blogitekstejään johtamaan sinun sivuillesi
  8. Pidä huolta tietoturvasta
  9. Käytä SSL-sertifikaattia
  10. Rekisteröi domainisi pidemmäksi aikaa kuin vuodeksi. Tämä ei ole kovin tärkeää, mutta Googlen patentin pohjalta päätellen tämä voisi olla yksi kriteeri algoritmissa.

Kiitos lukemisesta tänne asti! Jäikö oppaasta mielestäsi uupumaan jotain tai keksitkö muita kehittämisen kohteita? Kommentoi alle, jotta voin kehittää opasta!

Yksi kommentti artikkeliin ”Hakukoneoptimointi: 63 keinoa hakukonenäkyvyyden kehittämiseen”

Jätä kommentti